Progresivisme John Dewey dan pendidikan partisipatif perspektif pendidikan Islam

Mualifah, Illun (2013) Progresivisme John Dewey dan pendidikan partisipatif perspektif pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Jl. A. Yani 117 Surabaya, 1 (1). pp. 101-121. ISSN 2527-4511

[thumbnail of Ilun Mualifah_artikel_Progresivisme John Dewey dan pendidikan partisipatif.pdf] Text
Ilun Mualifah_artikel_Progresivisme John Dewey dan pendidikan partisipatif.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (225kB)

Abstract

BAHASA INDONESIA:Artikel ini berisi tentang konsep pendidikan partisipatif yang dikaitkan dengan konsep progresivisme pendidikan John Dewey, dan kemudian dikaji dalam perspektif pendidikan Islam. Konsep pendidikan partisipatif dalam progresivisme pendidikan John Dewey merupakan konsep pendidikan yang mengacu pada teori-teori John Dewey yang berpijak pada asas-asas progresivitas. Asas progresivitas berprinsip pada sikap optimistis dalam memandang kemajuan peserta didik dalam proses pendidikannya. Konsep progresivisme pendidikan John Dewey yang megandung asas pendidikan partisipatif dalam pandangan pendidikan Islam bisa dipertegas: bahwa terdapat beberapa aspek kesesuaian (terutama dalam hal kemanfaatan yang bersifat duniawi), dan terdapat banyak aspek perbedaan yang sangat prinsip (terutama mengenai hal-hal yang bersifat metafisik-spiritual). Dengan demikian, ketika akan menerapkan asas partisipatif dalam konsep pendidikan Dewey di dalam kehidupan umat Islam, perlu difilter terlebih dahulu dengan kacamata nilai-nilai Islam. Apabila tidak bertentangan dengan nilai-nilai Islam, maka perlu diterapkan; namun apabila bertentangan dengan nilai-nilai Islam, maka tidak perlu diterapkan (cukup dijadikan pengetahuan saja). ENGLISH:This article discusses about participative education related to education progressivism concept by John Dewey, and then it is examined on Islamic studies perception. Participative education concept on John Dewey’s education progressivism is education concept that refers to John Dewey’s theories that bring up progressive principles. The progressive principles base on optimistic attitude on viewing the progress of learners’ learning process. The education progressivism concept by John Dewey contains participative education principles; it can be strengthened on Islamic education view that there are some compatibility aspects (especially in worldly usefulness), and there are many differences based on principles (especially in metaphysic-spiritual thing). Therefore, when Muslims will implement participative principles on Dewey’s educational concept in their life, they need to filter it based on Islamic views. If it does not contradict to Islamic views, it should be implemented on their life. Nevertheless, if it opposes Islamic views, it should not be implemented on their life (it is enough for them to know it as knowledge).

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email
["eprint_fieldname_creators_NIDN" not defined]
Mualifah, Illun
ilunmuallifah@yahoo.com
2006076701
Uncontrolled Keywords: Education; participative; progressivism; John Dewey; Islamic education
Subjects: 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Pendidikan Agama Islam
Depositing User: S.Pd.I Abdun Nashir
Date Deposited: 17 May 2024 04:01
Last Modified: 17 May 2024 04:01
URI: http://repository.uinsa.ac.id/id/eprint/3372

Actions (login required)

View Item
View Item